Gi ungdommene riktig næring på 1-2-Trening

Triangle, Gesture, Rectangle, Font, Line

Alle ungdomsforeldre vet at klokka tikker ekstra fort mellom de voksnes jobb og barnas trening.

Derfor er frukt og bær – gjerne med et innslag av grønnsaker  –helt perfekt når barna skal skyfles avgårde på aktiviteter.

Når tidsklemma har tatt grep og skviser saften ut av deg, er det ingenting som redder dagen som litt frukt i farta eller noen grønnsaker on-the-go – med noen bær attåt.

Krav og forventninger fra både barna og oss selv henger som en av de svette overtrekksvestene i neongult over skuldrene på oss, mens vi sitter på bussen hjem fra jobb.

  1. Det må gå raskt
  2. Det må være sunt
  3. Det må smake godt

Hverdagene kan være intense. Men med litt såre enkel planlegging, kan du bli barnas hverdagshelt. For med litt tålmodighet og kløkt, er det ganske så lett å endre barnas – og dine – vaner, når det kommer til kjappe mellommåltider. Som attpåtil skal gi aktive kropper næringen de trenger.

La deg inspirere av disse enkle oppskriftene inn i neste uke!

Liquid, Bottle, Fluid, Plant
Natural foods, Food, Hand, Plant, Ingredient, Finger, Recipe, Gesture, Wood, Fruit

Her snakker vi alt-i-ett-løsning. I en smoothie kan du nesten gjøre akkurat som du vil – og det blir knallgodt. Du kan også lage smoothie for et par dager og ha det i kjøleskapet. Med denne oppskriften som base, kan du la kreativiteten og næringsinnholdet få fritt spillerom.

Bytt ut yoghurten med mer eplejuice. Babyspinat og avocado gir både mineraler og fett. Du kan også bytte ut spinaten med for eksempel grønnkål. Tips: bruk ingefær til å kamuflere “de grønne” smakene. Og med et utvalg frosne bær i fryseren, kan du variere i det uendelige.

Fresh smoothie i kjøleskapet

Tips: bruk ingefær til å kamuflere “de grønne” smakene, her. Og med et utvalg frosne bær i fryseren, kan du variere i det uendelige.

Smoothie med avokado og kiwi

Se oppskriften

Liquid, Bottle, Fluid, Plant
Natural foods, Food, Hand, Plant, Ingredient, Finger, Recipe, Gesture, Wood, Fruit

Her snakker vi alt-i-ett-løsning! I en smoothie kan du nesten gjøre akkurat som du vil – og det blir knallgodt. Du kan også lage smoothie for et par dager og ha det i kjøleskapet. Med denne oppskriften som base, kan du la kreativiteten og næringsinnholdet få fritt spillerom. Bytt ut yoghurten med mer eplejuice. Babyspinat og avocado gir både mineraler og fett. Du kan også bytte ut spinaten med for eksempel grønnkål.

Fresh smoothie i kjøleskapet

Tips: bruk ingefær til å kamuflere “de grønne” smakene, her. Og med et utvalg frosne bær i fryseren, kan du variere i det uendelige.

Smoothie med avokado og kiwi

Se oppskriften

Natural foods, Food, Fruit, Ingredient, Strawberry, Plant, Tableware, Recipe, Cuisine, Strawberries

Her er det også mulig å lage en base av fruktjuice, som du har i kjøleskapet (uten is). En runde i blenderen med isbiter ta 30 sekunder. Klar for tidsklemma! Her er det bare å la ungdommen være med å velge, handle og lage. En kjapp blings og et stort glass slush før trening gir både godt humør og ekstra energi før ettermiddagsaktivitetene.

Iskald fruktslush

Fruktslush

Se oppskriften

Natural foods, Food, Tableware, Ingredient, Fruit, Strawberry, Recipe, Cuisine, Dish, Dishware

Enkelt, sunt og kjapt! Med en ladning kjøleskapsgrøt som lager seg selv, kan den mest fysne og grådige tenåring få alle sine behov dekket på 1-2-trening om 20 minutter! Her har du to forskjellige oppskrifter med chiafrø og havregryn, som kun fantasien kan begrense. Kanel, kardemumme, honning eller syltetøy kan gi en boost til hvilken som helst skolejente eller -gutt. Topping med frukt og bær kan selvsagt varieres inn i evigheten. Nam!

Kjøleskapsgrøt med frukt og bær

Kick-start dagen med en kjøleskapsgrøt

Se oppskriften

Plant, Petal

En digg, hjemmelaget dip er et sikkert kort for å gjøre at kjedelige grønnsaker går ned på høykant. Så enkelt at til og med den mest keitete tenåring klarer å lage det selv, er det også. Kan slukes stående ved kjøkkenbenken – eller slenges i en matboks som spises i bilen eller på bussen.  

Grønnsaker med dip

Grønnsaker med dipp

Se oppskriften

Påskeappelsin med sjokolade

Er dette året for å innføre en ny påsketradisjon? Disse sjokoladeappelsinene er perfekte for påskebålet, og en sikker favoritt.

Food, Tableware, Kitchen, Recipe, Cooking

– Hver gang vi feirer, lager vi dette

Familien Bøe Hosen prøvebaker pavlova. Det skal jo bli perfekt.

Natural foods, Staple food, Chili pepper, Public space, Plant, Green, Ingredient, Spice, Cuisine

Rydd plass til grønnsakene på grillen

Grilling er så mye mer enn store kjøttstykker og marinade.
Her er tipsene for deg som vil prøve grønt på grillen.

Har du lest disse?